Visionin viis nopeeta -kysely mittaa suositteluhalukkuutta ja työmaiden ilmapiiriä. Ensimmäiset kyselyt lähetettiin matkaan lokakuussa.
Visionin viis nopeeta -kysely sisältää viisi kysymystä ja se lähetetään urakan päätteeksi urakan tilaajille sekä urakassa työskennelleille yhteistyökumppaneille ja Visionin edustajille. Kyselyn nimi juontaa juurensa paitsi kysymyksen määrästä myös tahtotilasta tehdä vastaamisesta mahdollisimman vaivatonta ja nopeaa.
Visionin viis nopeeta -kyselyllä:
- mitataan urakan eri osapuolten suositteluhalukkuutta Visionia kohtaan
- seurataan työmaan ilmapiiriä
- kerätään sekä positiivista että kehittävää palautetta.
NPS (Net Promoter Score) kertoo, kuinka todennäköisesti vastaaja suosittelisi yhteistyötä Vision Infran kanssa kollegalleen. Asteikossa 0 tarkoittaa “erittäin epätodennäköisesti” ja 10 puolestaan “erittäin todennäköisesti”. Visionin urakoiden tilaajien NPS-luku oli 7.11.2024 80, kun maksimitulos on 100.
“Päätavoite urakoiden NPS:n mittaamisessa on ymmärryksen lisääminen siitä, kuinka moni tilaajista suosittelisi meitä vastaaville urakoille. Tätä lukemaa haluamme kertoa ulospäin, olipa se hyvä tai huono, sillä sen pohjalta pystymme kehittämään palveluamme vastaamaan tilaajien tarpeita parhalla mahdollisella tavalla”, kertoo Vision Infran toimitusjohtaja Simo Pynnönen.
Työmaailmapiiri antaa arvokasta tietoa urakoista
On tietoinen valinta, että Visionin viis nopeeta -kyselyssä kysytään työilmapiiriä, mutta ei esimerkiksi sitä, valmistuiko urakka aikataulussa ja budjetin mukaisesti tai miten työturvallisuus toteutui.
“Jos nämä elementit eivät täyty, ei työmaalla varmastikaan ole ollut hyvä ilmapiiri. Meillä on aikataulun, budjetin ja työturvallisuuden mittaamista varten muut mittarit, jotka ohjaavat laatukäsikirjan mukaisesti kaikkea tekemistämme. Työilmapiiri nostettiin kyselyyn, koska haluamme, että urakassa jokainen pystyy roolista riippumatta tekemään oman työnsä aina parhaalla mahdollisella tavalla ja tukemaan urakan jatkuvaa eteenpäin viemistä”, kiteyttää Pynnönen.
Ensimmäiset urakat keräsivät selkeät lukemat työilmapiirin osalta asteikolla, jossa 1 merkitsi huonoa ja 5 erinomaista ilmapiiriä. Yhteistyökumppaneiden vastausten keskiarvoksi muodostui 4,5 ja tilaajien 4,3. Visionin oman henkilöstön vastausten keskiarvo puolestaan oli 4,7. Yhteistyökumppaneiden osalta kyselyyn vastaavat myös urakassa suorittavaa työtä tehneet ammattilaiset, kuten infra-asentajat ja kaivinkoneenkuljettajat.
Kysely sai positiivisen vastaanoton
Vision Infra ei ole aiemmin mitannut työmaiden ilmapiiriä. Tahtotilana on kuitenkin, että yritys pystyy keräämään palautetta numeraalisesti sekä kirjallisesti ja viemään mittarit koko liiketoiminnan kehittämisen keskiöön.
“En tiedä, onko vastaavaa kyselyä toteutettu muiden alan yritysten toimesta infraurakoissa, mutta kyselymme on saanut positiivisen vastaanoton”, kertoo Pynnönen.
Visionin viis nopeeta -kyselyssä vastaajan on mahdollista jättää kirjallista palautetta perustelemalla, miksi valitsi tietyn arvosanan sekä kertomalla, mitä Vision Infra voisi tehdä urakoissaan eri tavalla.
Pynnösen mukaan kysely on jo ensimmäisellä kierroksellaan tuottanut runsaasti palautetta, mikä on positiivinen asia:
“Ensimmäiset urakat, joihin kysely kohdistettiin, tuottivat enemmän palautetta kuukaudessa kuin koko yrityksen historian aikana. Nämä palautteet ovat meille tärkeitä ja käsittelemme niitä niin henkilöstö- kuin hallitustasollakin.”